Veien til Matregionen
Mimir AS har vært innleid som prosjektleder for gjennomføringen av forretningsmodellprosessen og for utarbeidelse av forretningsplanen. Dette er gjort i tett samarbeid med prosjektansvarlig Bente Bugge-Erlingsen (Skjærgårdsmat) og kompetansegruppa, samt innspill fra ressursgruppa.
Forretningsplanen er resultat av en omfattende prosess med forankring hos alle bransjene i matsektoren (produsenter, foredling, reiseliv, arrangement, varehandel og kompetanse);
- Det er gjennomført en situasjonsanalyse
- Det er gjennomført en spørreundersøkelse blant bedrifter, hovedsakelig produsenter og reiselivsaktører. Undersøkelsen hadde 120 respondenter.
- Det er gjennomført tre dagssamlinger og et digitalt møte med kompetansegruppa.
- Det er gjennomført tre digitale innspillmøter med ressursgruppa.
- Det er gjennomført en-til-en intervjuer med 11 ressurspersoner innen de ulike bransjene.
- Det er gjennomført felles informasjonsmøte for alle interesserte
Kompetansegruppa
Reiseliv
Visit Vestfold og Telemark
Anne-Hege Svartdal
Matarrangement
Dyrsku`n
Margit Nordstoga Aasan
Rekruttering/barn & unge
Geitmyra Matkultursenter
Kine Bekkengen
Servering
Jacob & Gabriel
Lars Ludvig Jacobsen
Næringsmiddelindustri
Nortura
Therese Ryan
Interesseorganisasjon/reiseliv
Hanen
Bernt Bucher Johansen
Produsent/landbruk
Brekke Gård
Synne Vahl-Rogn
Hotell
Quality Hotel Tønsberg
Øyvind Hagen
Kommunene – Næring
Holmestrand kommune
Arve Vannebo
Observatører: Vestfold og Telemark Fylkeskommune; Karl Otto Mauland og Anne Skaug Nisi. Statsforvalteren i Vestfold og Telemark; Kari Mette Holm
I perioden februar til april har det blitt gjennomført en-til-en samtaler med følgende aktører:
Findus | Hans Gunnar Gravingen |
Nortura | Therese Ryan (i kompetansegruppe) |
NorgesGruppen | Eivind Haalien |
Småbrukarlaget | Sondre Aasan |
Telemark Bondelag | Turid Stalsberg og Trude Flatland |
Vestfold Bondelag | Elin Røed |
Sør-Norge Fiskarlag | Jan H. Bredsand |
Smaken av Fjell-Telemark UKA | Sigrid Medley Tellefsen |
Produsenter Fjell-Telemark | Barbro Stordalen (Stordalen), Gro Hommo (Lega), Inger Marie Bakås (Skreppa), Bjørg Taraldlien Hopland (Telemarklam) |
Asko Servering | Kristian Halvorsen Kjærnes |
Quality Hotel Tønsberg | Øyvind Hagen (i kompetansegruppe) |
Findus
Hans Gunnar Gravingen
Nortura
Therese Ryan (i kompetansegruppe)
NorgesGruppen
Eivind Haalien
Småbrukarlaget
Sondre Aasan
Telemark Bondelag
Turid Stalsberg og Trude Flatland
Vestfold Bondelag
Elin Røed
Sør-Norge Fiskarlag
Jan H. Bredsand
Smaken av Fjell-Telemark UKA
Sigrid Medley Tellefsen
Produsenter Fjell-Telemark
Barbro Stordalen (Stordalen), Gro Hommo (Lega), Inger Marie Bakås (Skreppa), Bjørg Taraldlien Hopland (Telemarklam)
Asko Servering
Kristian Halvorsen Kjærnes
Quality Hotel Tønsberg
Øyvind Hagen (i kompetansegruppe)
I 2030 er mat en kilde til matglede, stolthet, god helse og fellesskap i hele befolkningen, og er et synlig element i turistlandet Norge. Norge er internasjonalt kjent for en spennende matkultur, sin store sjømateksport og mat- og drikkeopplevelser med norske råvarer i verdensklasse.
Regjeringens visjon for «Matnasjonen Norge»